به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت عمران شهرهای جدید، سعید غفوری رئیس هیئتمدیره و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید کشور در دیدار با استاندار خراسان رضوی اعلامکرد: حسب تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توجه ویژه بر خدمات زیرساختی و زیربنایی شهرهای جدید و در اجرای پروژه قطار برقی مشهد گلبهار چناران تسریع خواهد شد در همین زمینه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ تفاهم نامه تکمیل کارهای باقیمانده عمرانی و تأمین ناوگان با قرارگاه خاتمالانبیا (ص) به امضا رسید.
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید کشور در این دیدار اظهار کرد: با توجه به جایگاه ویژه این پروژه ملی، براساس کار کارشناسی و نشستهای تخصصی همکاران شرکت عمران شهرهای جدید و گلبهار برای بهرهبرداری هرچه سریعتر پروژه و استفاده مردم، این پروژه در مرحله اول بهصورت «ری لباس» بعد از ریلگذاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی همچنین گفت: همزمان با بهرهبرداری بحث الکتریکال و سیگنالینگ مسیر هم پیگیری خواهد شد تا هدف اصلی که استفاده از ظرفیت قطار برقی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر است نیز انجام شود.
غفوری در همین راستا افزود: در اواخر سال گذشته تفاهم نامهای با موضوع تکمیل کارهای باقیمانده عمرانی و تأمین ناوگان با قرارگاه خاتمالانبیا (ص) انجام و ابلاغ گردید تا شاهد بهرهبرداری از پروژه ملی قطار برقی مشهد به شهر جدید گلبهار تا پایان دولت سیزدهم باشیم.
لازم به ذکر است پروژه قطار حومهای مشهد-گلبهار چناران در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال ۹۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
قطار برقی مشهد-گلبهار- چناران یکی از طرحهای دولتهای قبل بود که وعده اتمام آن تا پایانکار دولت دوازدهم داده شده بود و بنا بود شهر جدید گلبهار به متروی مشهد متصل شود و حدفاصل ۴۰ کیلومتری مشهد تا گلبهار از این طریق سهلالوصولتر شود، در ادامه چناران نیز به این پروژه افزوده شد تا شبکه ریلی مشهد و استان بهنحوی به خط آهن مشهد - گرگان متصل شود.
این پروژه مانند بسیاری از پروژههای زیرساختی بنا بود از طریق فاینانس خارجی تأمین اعتبار شود اما طرف چینی از این پروژه مانند دیگر پروژههای ریلی عقبنشینی کرد تا مسیر تأمین اعتبار این پروژه ریلی تغییر یابد و این امر مهم شکل نگیرد.
رئیس هیئتمدیره شرکت عمران شهرهای جدید کشور درباره آخرین وضعیت این پروژه ضمن اشاره به اینکه تملک ۹۸ درصد مسیر پروژه قطار برقی بهصورت کامل انجام شدهاست اعلامکرد: در بخش زیرسازی و ابنیه این پروژه بهجز تونل این مسیر، تقریباً ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون میتوانیم ریلگذاری و روسازی ۳۵ کیلومتر از مسیر پروژه را شروع کنیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: در قسمت کار باقیمانده تونل از ۴ کیلومتر اشاره شده درحالحاضر ۱ کیلومتر حفاری بهصورت اتریشی بهصورت کامل انجام شدهاست.